Pendakwa Agung Mesir Letak Jawatan ~ Pro Pas Blog

05 Julai 2013

Home » , , , » Pendakwa Agung Mesir Letak Jawatan

Pendakwa Agung Mesir Letak Jawatan

Bookmark and Share

Mursi  Mahmoud Ikhwan presiden Mesir digulingkan terkini dari mesir




[ Terkini Isu Semasa Mesir ]

Jumaat I 05 Julai 2013 I 05.09 petang

Pendakwa Agung Mesir Abdul Majid Mahmoud telah mengumumkan perletakkan jawatannya sehari selepas dilantik semula ke jawatan tersebut.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada hari Jumaat. Mahmoud berkata, beliau telah membuat keputusan untuk "mengelakkan rasa malu untuk membuat kehakiman terdapat mereka yang telah "mengeluarkan" beliau daripada pejabatnya."

Siasatan akan dijalankan minggu depan terhadap Presiden yang "digulingkan" Dr.Muhammad Mursi dan 9 pemimpin Ikhwan lain atas tuduhan telah menghina mahkamah.

Mahmud akan mengumumkan perletakkan jawatannya kepada Majlis Tertinggi Kehakiman.

Mahmoud berkata, beliau telah pun menyatakan pendiriannya tiada sesiapa perlu campur tangan dalam pendakwaan am.

Dr.Muhammad Mursi yang telah "digulingkan" pada rabu lalu telah memecat Mahmoud menerusi deklarasi perlembagaan pada November 2012.

Minggu lalu, mahkamah rayuan telah mengekalkan keputusan mahkamah rendah untuk menolak Talaat Abdullah menggantikan Mahmoud sebagai Pendakwa Agung pada bulan November 2012. Pada hari yang sama, keputusan berasingan mengesahkan pemecatan Mahmoud dari jawatan itu.

Dalam apa yang disifatkan sebagai tindakan bermotifkan politik, Majlis Tertinggi Kehakiman memutuskan untuk menolak Talaat Abdullah, dan membatalkan pemecatan Mahmoud.

"Memartabat Keilmuan Memimpin Kesatuan"


0 Ulasan :

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawati blog ini. Terima kasih juga saya ucapkan, kerana memberikan ulasan dan kritikan membina. Segala saranan tersebut akan saya teliti dan dilaksanakan jika perlu. Selain itu juga, anda boleh menghantar email kepada saya yang beralamat rajabudaklestari@yahoo.com. Di sini juga, saya menegaskan bahawa, saya tidak akan bertanggungjawab jika ada ulasan-ulasan yang berunsur fitnah, hasutan, perkauman dan juga bahasa kesat. Sekian terima kasih