Perwatakan Askar Mesir berbeza dari tahun 2011 ~ Pro Pas Blog

06 Julai 2013

Home » , , » Perwatakan Askar Mesir berbeza dari tahun 2011

Perwatakan Askar Mesir berbeza dari tahun 2011

Bookmark and Share





Saya mula sangsi adakah ini akhlak askar Mesir yang dikenali sebelum ini? Apa yang berlaku sepanjang 18 hari di Tahrir pada tahun 2011 bahawa askar ketika itu langsung tidak melepaskan tembakan kepada rakyat yang menyebabkan mereka lebih dikasihi berbanding polis yang berdepan dengan demonstrasi secara kekerasan. 

Situasi 2013 telah memperlihatkan bahawa askar tidak lagi memiliki pendirian seperti yang dibuatnya pada tahun 2011. 

Bagaimana mereka tanpa perikemanusiaan melepaskan tembakan kepada rakyat yang sedang berqiamullail di dataran Raba'ah pada awal pagi 4 Julai lalu yang menyebabkan seorang terbunuh.

Sementara video ini pula berlaku di bandar Arish, dalam wilayah Sinai pada 5 Julai 2013 ketika umat Islam sedang menunaikan solat mereka dikejutkan dengan serangan askar.

Situasi sama apa yang berlaku di Syria.


0 Ulasan :

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawati blog ini. Terima kasih juga saya ucapkan, kerana memberikan ulasan dan kritikan membina. Segala saranan tersebut akan saya teliti dan dilaksanakan jika perlu. Selain itu juga, anda boleh menghantar email kepada saya yang beralamat rajabudaklestari@yahoo.com. Di sini juga, saya menegaskan bahawa, saya tidak akan bertanggungjawab jika ada ulasan-ulasan yang berunsur fitnah, hasutan, perkauman dan juga bahasa kesat. Sekian terima kasih