Hoki cipta kejutan ~ Pro Pas Blog

24 November 2010

Home » , » Hoki cipta kejutan

Hoki cipta kejutan

Bookmark and Share






SKUAD hoki negara mencipta sejarah apabila berjaya melangkah ke perlawanan akhir Sukan Asia 2010 setelah menewaskan pasukan yang menduduki ranking kesembilan dunia, India 4-3 pada separuh akhir semalam.

Turun dengan misi melangkah ke final buat kali pertama pada temasya ini, skuad kendalian Stephen van Huizen dan Tai Beng Hai itu menampilkan semangat juang yang menakjubkan biarpun keting- galan dua kali kepada pasukan tuan rumah Sukan Komanwel 2010 tersebut.

Dengan kejayaan cemerlang itu, Malaysia (ranking ke-15 dunia) hanya selang- kah lagi untuk memenangi slot automatik ke Sukan Olimpik 2012 London seandai- nya muncul juara dengan menewaskan Pakistan pada final petang esok.

"Lega rasanya apabila berjaya melangkah ke final. Saya sangat bersyukur kepada Tuhan hari ini (semalam)," kata van Huizen.

"Memang sudah dijangka ia bakal menjadi satu pertemuan yang sangat sengit dengan India, malah kita juga hampir- hampir kalah jika tidak berjaya mengikat mereka pada saat-saat akhir.

"Namun, saya sangat gembira dengan komitmen serta semangat juang pemain kita yang bangkit melawan. Mereka telah menunjukkan satu persembahan yang wajar diberi pujian.

"Bukan mudah untuk menang dalam pertemuan kalah mati ini, terutamanya dengan India," ujarnya.

Pada pertemuan penuh mendebarkan di Stadium Hoki Aoti, Guangdong semalam, Malaysia mendahului 1-0 hasil ja- ringan Tengku Ahmad Tajuddin Tengku Abd. Jalil pada minit ke-32.

Bagaimanapun, India menyamakan kedudukan tiga minit kemudian menerusi Sandeep Singh dan kedudukan 1-1 kekal sehingga waktu rehat.

Namun pada babak kedua, permainan semakin sengit dengan Tushar Khandker meletakkan India 2-1 pada minit ke-37.

Begitupun, pemain negara tidak menyerah kalah dan terus melakukan asakan sehingga mendapat pukulan sudut penalti yang disempurnakan Azlan Misron hasil set piece yang menarik pada minit ke-49.

India sekali lagi memberi tekanan ke atas Malaysia dengan gol ketiga mereka pada minit ke-54 hasil pukulan sudut penalti kapten, Rajpal Singh.

Begitupun, pemain negara sekali lagi bangkit melawan dengan gol penyamaan tiga minit sebelum permainan tamat hasil jaringan pukulan sudut penalti Muhd. Amin Rahim, sekali gus mengheret perlawanan ke masa tambahan dengan peraturan jaringan emas (golden goal).

Pakar flick negara, Amin Rahim sekali lagi menjadi wira Malaysia apabila mele- dakkan gol kemenangan menerusi puku- lan sudut penalti pada minit ke-75.

"Saya bersyukur kerana kita mampu mendapatkan gol kemenangan lima minit selepas masa tambahan.

"Jika tidak saya rasa pemain kita sudah pasti keletihan dan tidak mungkin mampu menahan kemaraan pemain India.

"Saya juga berterima kasih kepada Beng Hai. Sebahagian besar pemain dalam skuad ini adalah pemain yang pernah diasuhnya sebelum ini. Saya hanya mene- ruskan tugas beliau," ujar van Huizen lagi.

Petang esok, skuad negara sekali lagi mampu mencipta kejutan sekiranya mengalahkan Pakistan di final, sekali gus mencipta sejarah paling gemilang dengan membawa pulang pingat emas dan lebih penting, slot kelayakan automatik ke Sukan Olimpik London 2012 nanti.

Rekod terbaik Malaysia dalam sukan hoki ialah memenangi pingat gangsa se- banyak tujuh kali (1962, 1970, 1974, 1978, 1982, 1990 dan 2002).

Manakala pada Sukan Asia Doha 2006, skuad negara hanya menduduki tempat keenam.-Kosmo


0 Ulasan :

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawati blog ini. Terima kasih juga saya ucapkan, kerana memberikan ulasan dan kritikan membina. Segala saranan tersebut akan saya teliti dan dilaksanakan jika perlu. Selain itu juga, anda boleh menghantar email kepada saya yang beralamat rajabudaklestari@yahoo.com. Di sini juga, saya menegaskan bahawa, saya tidak akan bertanggungjawab jika ada ulasan-ulasan yang berunsur fitnah, hasutan, perkauman dan juga bahasa kesat. Sekian terima kasih