UMNO takut bayang-bayang sendiri ~ Pro Pas Blog

20 Oktober 2010

Home » , » UMNO takut bayang-bayang sendiri

UMNO takut bayang-bayang sendiri

Bookmark and Share


"Budaya politik baru" yang ditekankan oleh presiden Umno Datuk Seri Najib Razak mula menampakkan gambarannya hari ini apabila dikupas oleh ketua pergerakan wanitanya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Sharizat dalam ucapan dasarnya di perhimpunan pergerakan itu menggambarkan sedemikian apabila meminta anggotanya berhati-hati dengan iklim politik baru yang timbul dengan perkembangan teknologi komunikasi.

Katanya, suasana politik pada masa dulu hanya melibatkan pertentangan antara golongan berhaluan nasionalis dan haluan kiri.

"Namun wacana politik kini seolah-olah terbatas kepada perlawanan antara dua golongan kanan sahaja, iaitu antara pihak ultra-nasionalis dan pihak ultra-konservatif agama.

"Tidak hairanlah jika rakyat jelata keliru, apatah lagi bersikap tidak peduli terhadap amalan politik nasional," katanya.

Bercakap di perhimpunan pergerakan itu di PWTC hari ini, beliau juga menuntut anggotanya untuk mempertahankan kedudukan Perkara 153 Perlembagaan Malaysia.

Pada masa yang sama, beliau juga mengingatkan ahlinya supaya tidak "mengabdikan diri kepada golongan cauvinis yang murah" dan melampaui batas Perlembangaan dan prinsip kesepakatan Umno - BN.

"Jangan kita terperangkap dengan politik rakus sesetengah pihak yang akan dan sedang memecahbelahkan rakyat Malaysia mengikut kaum, agama dan bangsa.

"Jika kita membiarkan perkara ini memakan jiwa dan kehidupan kita, maka akan hancur dan huru-haralah negara kita," katanya lagi.

Jelasnya, perkara itu akan menimbulkan kekhuatiran dan syak wasangka antara anggota kaum masing-masing kerana bimbang kepentingan mereka akan terhakiS.

"Walhal, Perlembagaan Persekutuan mengambil kira semua aspek kehidupan dan kepentingan rakyat Malaysia. Jangan kita terperangkap dan terjerat dengan politik keterlaluan atau ekstremisme," katanya lagi.


0 Ulasan :

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawati blog ini. Terima kasih juga saya ucapkan, kerana memberikan ulasan dan kritikan membina. Segala saranan tersebut akan saya teliti dan dilaksanakan jika perlu. Selain itu juga, anda boleh menghantar email kepada saya yang beralamat rajabudaklestari@yahoo.com. Di sini juga, saya menegaskan bahawa, saya tidak akan bertanggungjawab jika ada ulasan-ulasan yang berunsur fitnah, hasutan, perkauman dan juga bahasa kesat. Sekian terima kasih