Ibrahim Ali, tak kisah penarikan Darjah, rasa diri terlalu hebat ~ Pro Pas Blog

13 Oktober 2010

Home » , » Ibrahim Ali, tak kisah penarikan Darjah, rasa diri terlalu hebat

Ibrahim Ali, tak kisah penarikan Darjah, rasa diri terlalu hebat

Bookmark and Share



KUALA LUMPUR: Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali tidak kecewa berhubung keputusan Istana Kelantan menarik balik anugerah gelaran Darjah Jiwa Mahkota Kelantan (DJMK) yang membawa gelaran Datuk Paduka daripadanya, sebaliknya menyifatkan tindakan berkenaan sebagai perkara kecil. 

Menurut Ibrahim, sebagai rakyat yang taat kepada raja, beliau akur dengan keputusan berkenaan serta akan terus memberikan kesetiaan kepada Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V. 

"Pada saya tak ada hal langsung, saya tak rasa kecewa atau dukacita kerana saya seorang pejuang dan kalau dilihat kepada perjuangan saya pun, saya konsisten mempertahankan institusi Diraja yang terkandung dalam Perlembagaan negara. 

"Jadi ketaatsetiaan saya kepada sultan baru ini juga tidak berbelah-bahagi. saya akan tetap taat, saya akur dan akan terus petahankan... soal darjah ini perkara kecil bagi saya," katanya ketika ditemui media di lobi Parlimen di sini, Rabu. 

Ibrahim merupakan antara empat individu yang dilucutkan anugerah kebesaran. 

Mengumumkan perkara tersebut di Kota Baru, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohd. Aiseri Alias berkata, baginda Sultan Kelantan menarik balik semua darjah kebesaran termasuk gelaran Datuk Paduka daripada Ibrahim dan Seri Paduka Setia Mahkota Kelantan (SPSK) yang dianugerahkan kepada bekas Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Wan Hashim Wan Daud berkuat kuasa hari ini. 

Sebelum ini baginda turut melucutkan gelaran `Temenggong' daripada adinda baginda, Tengku Muhammad Fakhry Petra. 

Selain pernah menerima anugerah daripada Kelantan, Ibrahim juga turut dianugerahkan gelaran Datuk Paduka Mahkota Selangor dan Darjah Mulia Seri Mahkota daripada Melaka. 

Mengulas lanjut, Ibrahim berkata beliau tidak terkejut dengan keputusan berkenaan dan menyifatkan tindakan itu sebagai trend di Kelantan. 

"Saya tidak terkejut, ini trend yang berlaku di Kelantan sekarang," katanya. 

Mengakui mengetahui mengenai penarikan gelaran berkenaan melalui media, Ibrahim berkata beliau masih belum menerima surat rasmi berhubung perkara tersebut. 

Ditanya sama ada penarikan anugerah itu ada kaitan dengan kelantangannya membela nasib orang Melayu melalui Perkasa, beliau berkata: "Saya tak tahu sebab anugerah itu ditarik balik. 

"Tapi kalau (berkaitan) Perkasa, saya patut diberi anugerah yang lebih tinggi sebab dalam Perkasa kami pertahankan Perlembagaan negara dan institusi Diraja."


0 Ulasan :

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawati blog ini. Terima kasih juga saya ucapkan, kerana memberikan ulasan dan kritikan membina. Segala saranan tersebut akan saya teliti dan dilaksanakan jika perlu. Selain itu juga, anda boleh menghantar email kepada saya yang beralamat rajabudaklestari@yahoo.com. Di sini juga, saya menegaskan bahawa, saya tidak akan bertanggungjawab jika ada ulasan-ulasan yang berunsur fitnah, hasutan, perkauman dan juga bahasa kesat. Sekian terima kasih